Programowanie w grojeckiej szkole.

 

W grojeckiej szkole w październiku 2018r. rozpoczęły się zajęcia dotyczące programowania. Wszystko dzięki współpracy Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza z Biblioteką w Grojcu. Dyrekcja biblioteki otrzymała propozycję uczestnictwa w projekcie w ramach grantu z programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich FIO 2018 – „Małopolskie Kluby Kodera – Program aktywizacji lokalnej wokół rozwoju kompetencji cyfrowych”. Ma on za zadanie wspierać społeczności lokalne w rozwijaniu kompetencji cyfrowych, promować wolontariat i pokazać, że programowanie zaczyna się od zabawy. W ramach wsparcia otrzymano sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć (2 zestawy klocków Lego Mindstorms EV3). I tak to się zaczęło. Pracownicy obu instytucji prowadzili warsztaty, angażując do tego młodzież szkolną.

Pierwsze spotkanie dotyczyło spraw organizacyjnych. Omówione były zagadnienia terminu i czasu trwania zajęć, ilości uczestników. Głównym celem było zapoznanie się z zawartością oraz podstawowymi funkcjami zestawu klocków LEGO MINDSTORMS EV3, ich zastosowaniem i wykorzystaniem. Na tych zajęciach wyłoniła się grupa osób zainteresowanych robotyką i programowaniem.

Na kolejnych zajęciach uczestnicy zmagali się z tworzeniem (konstruowaniem) robotów.  Niektórzy robili to po raz pierwszy. Dyskusja była bardzo ożywiona. Rozmawiali o różnych metodach i technikach wykorzystywanych w budowaniu.  Wyszukiwali nawet darmowe instrukcje umieszczone w Internecie. Praca była bardzo intensywna, wciągająca i zróżnicowana -jedni budowali z instrukcji, inni wymyślali własne projekty. Nikt nie rywalizował, nikt się nie spieszył, każdy krok składania był przemyślany. Finałem pierwszych zajęć były solidnie zbudowane roboty. Wszyscy konstruktorzy czekali, aby wprawić je w ruch na kolejnych zajęciach.

Programowanie robota za pomocą kostki EV3. Następne spotkanie grupy rozpoczęły od instalowania programu pomagającego robotowi poruszać się. Wszyscy musieli zapoznać się z aplikacją. Bloki akcji od razu poszły w ruch. Jakież było zdziwienie, że robot nie robi tego, co my chcemy! Zastanawianie się, co było nie tak! Padały słowa: „Co jest grane? Przecież my dokładnie wiemy, gdzie robot ma pojechać i w którą stronę się obrócić! A on robi zupełnie co innego!” Zagadka za zagadką, coraz więcej pytajników pojawiało się naszym konstruktorom przed oczyma. Ale nie rezygnowali. Jedna grupa nawet przebudowała swojego robota, ponieważ doszli do wniosku, że tak będzie dla niego lepiej! Mieli ciężki orzech do zgryzienia. Ogromna burza mózgów. Wiele pomysłów i mizerne efekty. Nikt nie rezygnował, nie zniechęcał się. Wszyscy pomagali sobie nawzajem. Mimo trudności projekt szedł do przodu. Przecież robot „ożył” – a o to chodziło!!!

Na następnych zajęciach konstruktorzy od samego początku zajęli się pisaniem programu dla swojego robota. Przez cały tydzień przemyśleli co chcą, aby ich maszyna robiła. I tak też było: jeździła jak chcieli, obracała się tyle razy, ile chcieli – w końcu zaczęli się porozumiewać. Wymyślali nowe trasy i poprzeczkę podnosili sobie sami. Ale najważniejsze – robot robił dokładnie to, co chcieli uczniowie.

Kolejne spotkanie było bardzo pracowite. Obie grupy pochłonięte były pracą nad nowym modelem  – pieskiem. Wszyscy zajęci budową, nie zauważyli nawet, jak szybko minął czas .

Podobnie było następnym razem, kiedy konstruktorzy montowali czujnik koloru i programowali pieska tak, aby reagował na zmiany barw. Byli bardzo dumni i zadowoleni, kiedy to się udawało.

Na ostatnich zajęciach uczniowie pracowali z czujnikiem dotyku. Radość była wielka, kiedy piesek wykonywał wszystkie polecenia jakie chcieli. Dodatkowo zmieniał miny na kostce, co jeszcze bardziej uszczęśliwiło monterów. Wszyscy byli bardzo zadowoleni z zajęć i  chcą kontynuować pracę z zestawami klocków  LEGO MINDSTORMS EV3.

 

„Projekt  dofinansowany  ze  środków  Programu  Fundusz

Inicjatyw  Obywatelskich  2018” 

„Małopolskie Kluby Kodera – Program aktywizacji lokalnej wokół rozwoju kompetencji cyfrowych.”

 

 

Tagi

GALERIA