Wiadomości

Poniedziałek, 6 marca 2017

Cyfrowa szkoła

Opiera się on na dwóch założeniach. Po pierwsze, że jednym z podstawowych zadań współczesnej szkoły jest rozwijanie kompetencji uczniów przygotowujących ich do życia w społeczeństwie informacyjnym. Po drugie, że rozwój kompetencji uczniów powinien dokonywać się w szkole poprzez działania kompetentnych nauczycieli, świadomych korzyści edukacyjnych z wykorzystania technologii informacyjno - komunikacyjnych. Ponadto zastosowanie TIK w edukacji przyczyni się także do rozwoju nieformalnych form kształcenia i samokształcenia uczniów i nauczycieli oraz przygotuje ich do udziału w procesie uczenia się przez całe życie.

Program pilotażowy „Cyfrowa szkoła” był realizowany w naszej szkole od kwietnia 2012r do 30 maja 2013r. W skład szkolnego zespołu nadzorującego projekt wchodziło pięć osób: mgr Cecylia Stokłosa (informatyka), mgr Agnieszka Mikunda (język polski), mgr Dominika Chowaniec(język angielski), mgr Beata Kuczkowska (plastyka i muzyka) oraz mgr Renata Rodak pełniąca funkcję koordynatora (matematyka). W ramach projektu zrealizowano następujące zadania wdrażające stosowanie TIK w nauczaniu:

  • powołano szkolnego „e-koordynatora”, który uczestniczył w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu,
  • organizowano dla nauczycieli spotkania i warsztaty doskonalące umiejętności pracy z wykorzystaniem technik komputerowych,
  • przeszkolono nauczycieli z zaawansowanej obsługi tablicy interaktywnej i jej oprogramowania w ramach środków przewidzianych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  • w ramach sieci współpracy zespół TIK szkolił również innych nauczycieli klas I - VI z obsługi sprzętu i oprogramowania multimedialnego dotyczącego poszczególnych przedmiotów nauczania,

 Nauczyciele biorący udział w programie oprócz udziału w spotkaniach i warsztatach (łącznie odbyło się 8 takich spotkań) realizowali również zadania z siedmiu modułów w ramach projektu: Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach koordynowanego przez ORE/CEO:

  • zorganizowano 6 lekcji otwartych z różnych przedmiotów, na których nauczyciele prowadzący zajęcia stosowali metody aktywizujące uczenie się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych,
  • opracowano i udostępniono 14 scenariuszy zajęć lekcyjnych i przykładów dobrych praktyk z różnych przedmiotów z wykorzystaniem TIK,
  • zrealizowano 4 projekty edukacyjne (Jestem bezpieczny w sieci; Gadu-gadu z babcią i dziadkiem; Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem; Nasza klasa) rozwijające kompetencje społeczne i twórcze uczniów,
  • w ramach projektu Gadu-gadu z babcią i dziadkiem i we współpracy z lokalną organizacją Uniwersytet Każdego Wieku zorganizowano w naszej szkole kurs komputerowy dla dorosłych (rodziców i dziadków),
  • godnie z wariantem II zakupiony sprzęt był wykorzystywany przede wszystkim w klasach IV: na zajęciach lekcyjnych z języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, muzyki, plastyki, zajęć komputerowych i godzinie wychowawczej oraz na zajęciach pozalekcyjnych,
  • łącznie w klasach IV przeprowadzono 306 godzin zajęć (289 zajęć lekcyjnych i 17 pozalekcyjnych), czyli średnio 12 godzin w tygodniu,
  • 11 uczniów skorzystało z możliwości wypożyczenia komputerów przenośnych do domu,
  • 10-ciorgu uczniom wypożyczono laptopy do pracy nad projektami edukacyjnymi,
  • 1 uczennica uczestniczyła za pośrednictwem skype’a w zajęciach szkolnych ze względu na dłuższe zwolnienie lekarskie,
  • ponadto w miarę dostępności sprzętu nauczyciele prowadzili zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne również w klasach V – VI oraz I – III łącznie przeprowadzono 50 godzin zajęć.

W ramach projektu dyrektor oraz nauczyciele szkoły uczestniczyli również we wszystkichw badaniach ewaluacyjnych koordynowanych przez ORE/CEO oraz IBE.

Udział w programie „Cyfrowa szkoła” był dla naszej placówki ogromnym wyróżnieniem, ponieważ byliśmy jedyną w powiecie oświęcimskim oraz jedną z 42 w Małopolsce uczestniczką rządowego projektu. Dzięki niemu doposażyliśmy naszą szkołę w nowoczesny, mobilny sprzęt (30 laptopów, tablicę interaktywną, projektor, router, szafę) o łącznej wartości blisko 116 tys. złotych:

  • całkowity koszt projektu wyniósł 115 967 zł
  • wnioskowana kwota wynosiła 92 773 zł
  • wysokość wkładu własnego 23 194 zł.

Ponadto nowoczesny sprzęt multimedialny umożliwił nauczycielom wdrożenie nowych metod aktywizujących w pracy z uczniami oraz w istotny sposób przyczynił się do podniesienia kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno - komunikacyjnych w procesie nauczania - uczenia się oraz pozwolił na dalsze ich rozwijanie.

Nasze refleksje dotyczące korzyści, jakie wynieśli uczniowie z zastosowania TIK na przeprowadzonych lekcjach. Oto najważniejsze z nich:

  • większe zainteresowanie tematem lekcji i duża aktywność uczniów na zajęciach,
  • możliwość samokształcenia,
  • natychmiastowa weryfikacja wiedzy uczniów podczas wykonywania testów online, zwłaszcza na lekcjach matematyki i informatyki,
  • możliwość ruchu, a nie siedzenie w ławkach, podczas pracy z tablicą interaktywną,
  • większa atrakcyjność zajęć z wykorzystaniem laptopów i tablicy interaktywnej, a tym samym motywacja uczniów do nauki,
  • ciekawszy i efektywniejszy proces nauczania, uczenia się,
  • wykorzystanie komunikatorów i poczty elektronicznej w procesie dydaktycznym.