Sprawozdanie z realizacji
Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
1. |
Zwięzły opis |
Liczba uczniów uczestniczących w wydarzeniach |
Termin realizacji wydarzeń |
||
Zorganizowanie wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów |
1.Wydarzenie - Dzień Głośnego Czytania. Czytanie w klasach i w bibliotece fragmentów nowych książek. 2.Wydarzenie – Spotkanie z pisarzem Waldemarem Cichoniem. 3.Wydarzenie – Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych – wystawki nowości, konkursy czytelnicze, gra biblioteczna Zostań detektywem. |
Wszyscy uczniowie – ok. 150 Klasy I-V – ok. 100 Wszyscy uczniowie – ok. 150 |
1.10. 2018 r 17.10. 2018 r. Październik 2018 r. |
||
2. |
Zwięzły opis |
Liczba rodziców uczestniczących w spotkaniach |
Termin realizacji |
||
Zorganizowane spotkania z rodzicami uwzględniające tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży |
Podczas wywiadówki dla rodziców przygotowana została gazetka mówiąca o wpływie czytania na rozwój dzieci i młodzieży. Ponadto rodzice otrzymali skierowany do nich list poruszający tę tematykę i informujący o przystąpieniu naszej szkoły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
|
Ok. 100 |
26.09. 2018 r. |
||
3. |
Zwięzły opis |
Ogólna liczba oddziałów w szkole/liczba zrealizowanych projektów |
Termin realizacji |
||
Zrealizowane projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej |
„Czytanie na dywanie” - projekt świetlicowy. Głośne czytanie fragmentów nowo zakupionych książek, wypełnianie kart pracy, robienie ilustracji. „Poznajemy świat z nowymi książkami” - czytanie książek z serii o Neli (dziewczynki) i o piłkarzach (chłopcy). Sporządzanie informacji o poznanych częściach świata. Przygotowanie w grupach prezentacji. (Kl. VI) „Czytam -polecam” - zapoznawanie się z nowymi książkami i tworzenie plakatów, recenzji zachęcających do czytania (KL. IV a, V a i V b) „Czytam bo lubię” - czytanie nowo zakupionych książek, założenie zeszytu lektur, dzielenie się w klasie opisami przeczytanych książek. (Kl. II) „Spotkanie z Cukierkiem”- czytanie opowiadań o kocie Cukierku. Ilustrowanie książek. (KL. I a i I b) „Wojny dorosłych - historie dzieci” - projekt świetlicowy. Czytanie książek poruszających tematykę wojny napisanych w sposób przystępny dla dzieci. Rozmowy na trudne tematy związane z historią Polski i świata. „Czy warto czytać?” - uczniowie zapoznawali się z nowymi książkami. Przedstawiali treść kolegom i układali listę klasowych bestselerów. (Kl. IV b). „Nasza przygoda z książką” – zapoznawanie się z nowymi książkami. Wymiana opinii. Recenzje zachęcające do ich przeczytania. |
9/11 |
wrzesień-grudzień 2018 r.
12.11. 2018 r. listopad 2018 r. 21-22.11. 2018 r. wrzesień-grudzień 2018 r. 12.10 i 22.10. 2018 r. wrzesień-grudzień 2018 r.
listopad 2018 r.
27.11. 2018 r. |
||
4. |
Zwięzły opis |
Termin realizacji |
|||
Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów/ umożliwienie wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich |
Uczniowie naszej szkoły zawsze mogli wypożyczać książki na czas ferii zimowych. W regulaminie biblioteki szkolnej został dodany zapis o możliwości wypożyczania książek na okres wakacji.
|
sierpień 2018 r. |
|||
5. |
Zwięzły opis (w tym liczba zakupionych książek dostosowanych do potrzeb uczniów niepełnosprawnych) |
||||
Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek |
Dla uczniów z opiniami o dysleksji zostało zakupionych 14 audiobooków, zarówno lektur szkolnych jak i innych pozycji. Ponadto zakupiono książki z dużym drukiem i czcionką ułatwiającą czytanie.
|
||||
6. |
Zwięzły opis |
||||
Opiniowanie zakupu książek przez rady rodziców i samorządu uczniowskiego |
Biblioteka szkolna w czerwcu zwróciła się do Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego o pozytywne zaopiniowanie listy książek planowanych do zakupu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Zarówno Rada Rodziców jak i Samorząd Uczniowski wydały pozytywna opinie w tej sprawie. |
||||
7. |
Zwięzły opis |
Zakres współpracy |
|||
Współpraca z bibliotekami publicznymi w zakresie planowania zakupów książek oraz wymiany informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo |
Wspólne planowanie zakupów książek -ustalanie ilości lektur na stanie biblioteki publicznej. Zaproszenie pracownika biblioteki do szkoły na wydarzenie pojmujące czytelnictwo- spotkanie z pisarzem. Uczestniczenie w imprezach organizowanych przez bibliotekę publiczną - Moja pierwsza wizyta w bibliotece. Udział w konkursie pięknego czytania „Złote Usta 2018”organizowanym przez bibliotekę publiczną. Udział w szkoleniach organizowanych przez bibliotekę pedagogiczną. Informowanie o nowościach wydawniczych na stanie biblioteki pedagogicznej. |
Tylko z biblioteką publiczną
Tylko z biblioteką pedagogiczną
Zarówno z biblioteką publiczną jak i pedagogiczną
|
|||
Wnioski z realizacji Programu |
|||||
Opis osiągniętych rezultatów realizacji zadania |
Zaplanowane zadania zostały zrealizowane. Niektóre konkursy przewidziane we wniosku zostały zmienione na inne. Kierowano się przy tym propozycjami uczniów. Od września do grudnia uczniowie wypożyczyli ponad 600 książek co daje średnią powyżej 5 książek na ucznia. Odsetek wypożyczeń książek zakupionych w ramach programu wyniósł prawie 60%. |