Program Grantowy „Szkoła bez przemocy” realizowany był w naszej szkole w roku szkolnym 2008/2009. Poza zaplanowanymi przedsięwzięciami wykonany został szereg dodatkowych aktywności, które zrodziły się w trakcie realizacji projektu „Mój dom, moja szkoła, mój region”.
Na początku stycznia został ogłoszony plebiscyt dla całej społeczności szkolnej „Wybieramy Miss i Mistera grzeczności w naszej szkole” oraz konkurs na film nakręcony telefonem komórkowym lub aparatem cyfrowym z udziałem najstarszych członków rodziny o tematyce: „Dzieciństwo i młodość moich dziadków” w następujących kategoriach: tradycje i zwyczaje świąteczne, spędzanie wolnego czasu, codzienne obowiązki, życie szkolne. Podczas zebrania rodzice zostali poinformowani o przystąpieniu szkoły do programu, zostały im zaprezentowane zaplanowane zadania i przypomniane zasady w/w plebiscytu i konkursu.
Kolejnym krokiem było przygotowanie i przeprowadzenie w dniu 9 stycznia imprez środowiskowych dla mieszkańców okolicy: „Idziemy z kolędą” oraz „Dzień Babci i Dziadka”. Imprezy te spotkały się z szerokim odzewem społeczności lokalnej.
W miesiącu lutym odbyło się zaplanowane spotkanie z aktorem i charakteryzatorem Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, podczas którego nasi uczniowie poznali trudną sztukę charakteryzacji i wzięli udział w warsztatach teatralnych.
W marcu klasy IV-VI uczestniczyły w tych zajęciach plastycznych, wykonując malarstwo obrzędowe na szkle, natomiast uczniowie klas I- III malowali drewniane ptaszki. Ponadto odbyły się dwa spektakle profilaktyczne. Klasy młodsze obejrzały inscenizację pt. „Poskromienie nieznośnego smoka”, natomiast uczniowie klas starszych zostali skonfrontowani z tematyką „ Właściwych wyborów”.
Na marzec zostały również przeniesione warsztaty z zakresu plastyki obrzędowej, podczas których klasy I-III wykonały odlewy gliniane, z kolei starsi podopieczni zrobili palmy wielkanocne. Prace te zostały w dalszej kolejności wykorzystane do przygotowania stołów wielkanocnych we współpracy z Kołami Gospodyń Wiejskich z Włosienicy i Stawów Monowskich. Prezentacja stołów miała miejsce w kwietniu na sali widowiskowej Gminnej Biblioteki Publicznej w Grojcu.
7 maja uczniowie klas szóstych spotkali się z pracownikami Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w ramach przedsięwzięcia „Jak i gdzie to załatwić?”- poznajemy urzędy funkcjonujące w naszej gminie. Młodzież wysłuchała prelekcji, została oprowadzona po urzędach, przeprowadziła wywiad z pracownikami i zebrała informacje dotyczące funkcjonowania tych instytucji. Kolejnym krokiem był udział dzieci w wycieczce do Oświęcimia, która była przeprowadzona w dwóch turach. Uczniowie poznali historię Zamku oświęcimskiego, Synagogi oraz Rynku.
Spotkanie ze strażakami rozpoczęło się próbnym alarmem przeciwpożarowym i akcją ewakuacyjną. Uczniowie mieli możliwość zapoznania się z umiejętnościami młodych adeptów oraz obejrzeli pokaz sprzętu strażackiego. Strażacy przeprowadzili także szkolenie z zasad udzielania pierwszej pomocy.
Akcja „Sprzątamy i upiększamy naszą miejscowość” odbyła się we współpracy z Radą Sołecką i rodzicami uczniów. Mieszkańcy okolicy zostali zaproszeni do realizacji tego zadania i dali dobry przykład młodszemu pokoleniu porządkując tereny przy swych domostwach. Uczniowie wraz ze swymi opiekunami zbierali śmieci przy głównych drogach Włosienicy.
W maju został także przeprowadzony konkurs fotograficzny pt. „Wiosenne krajobrazy mojej okolicy” ,w którym nasi wychowankowie brali chętnie i licznie udział. Z konkursowych zdjęć została opracowana mapa naszej miejscowości techniką collage, która ozdobiła korytarz szkolny.
Uczniowie klas młodszych odbyli szereg wycieczek krajoznawczych, pod wspólnym hasłem „Flora i fauna mojej miejscowości”. Zwiedzili pobliski las i gospodarstwo rolne, gdzie wysłuchali pogadanki na temat pracy rolnika. Pierwszoklasiści zapoznali się z pracą ludzi, z którymi mają najbliższy kontakt, czyli fryzjera oraz zostali wtajemniczeni w funkcjonowanie poczty.
Po wcześniejszym opracowaniu konkursu na platformie e-learningowej, przeprowadzony został konkurs wiedzy o Unii Europejskiej pt. „Europejski quiz”. Nowatorskie rozwiązania i zastosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej zmobilizowało i zachęciło uczniów do zgłębiania tej tematyki. Efektem tego przedsięwzięcia było zachęcenie do poznawania życia innych narodów europejskich, ich kultury, stylu życia, języka, a zarazem rozwijanie tożsamości regionalnej jako podstawy tożsamości europejskiej.
Miesiąc czerwiec był czasem podsumowań wcześniejszych działań. W celu integracji społeczności lokalnej zorganizowana została impreza środowiskowa „Festyn rodzinny”, połączony z „Dniem Szkoły bez Przemocy”. Poza przedstawieniem teatralnym w wykonaniu uczniów dla mieszkańców i zorganizowaniem poczęstunku, na festynie dzieci prezentowały efekty swojej działalności zrealizowane w ramach projektu. Wystawione zostały prace wykonane podczas warsztatów plastycznych, wycieczek, konkursu filmowego oraz fotograficznego. Foldery reklamujące szkołę były rozpowszechniane wśród zgromadzonych rodziców i pozwoliły na dogłębniejsze poznanie struktur szkoły, jej założeń, osiągnięć oraz pracującego w tej placówce zespołu. Podczas tego spotkania rozstrzygnięte zostały także konkursy i zostały wręczone nagrody zakupione ze środków otrzymanych w ramach Programu Grantowego „Szkoła bez przemocy”. Cała społeczność szkolna wzięła udział w rozgrywkach sportowych, wyłaniających najlepszych sportowców z poszczególnych klas. Mieszkańcy mieli również okazję podziwiać laureatów „Szkolnego Festiwalu Talentów” i włączyć się do wspólnej zabawy.
Równolegle do podejmowanych inicjatyw, wynikających z realizacji zadań zawartych w projekcie, wdrożono serię dodatkowych aktywności, które miały za zadanie wzmocnić zakładane rezultaty uczestnictwa w programie. W styczniu uczniowie całej szkoły uczestniczyli w zabawie karnawałowej, której celem była dobra zabawa i integracja środowiska uczniowskiego. Mając na uwadze pogłębienie świadomości profilaktycznej naszych podopiecznych, dzieci obejrzały dwa spektakle muzyczne: „Bezpieczna droga do szkoły” oraz „Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”. Promocja zainteresowań i pasji, jako alternatywy dla zachowań agresywnych, jest w szczególny sposób uwzględniana w naszej placówce. Z tego względu wdrożono cykl działań pt. „Szkolny Festiwal Talentów”. Uczniowie licznie i aktywnie w nim uczestniczyli, prezentując swe umiejętności z zakresu śpiewu, tańca, gry na instrumencie oraz malarstwa.
Analizując podjęte działania i ich efekty należy stwierdzić, iż wszelkie spodziewane rezultaty zostały osiągnięte. Przede wszystkim społeczność lokalna uzmysłowiła sobie i doceniła nakład pracy ze strony szkoły w integrację tej placówki ze środowiskiem lokalnym i podjęte próby aktywizowania społeczeństwa na rzecz wspólnych celów. Poprzez pełne zaangażowanie uczniów i grona pedagogicznego na rzecz szkoły promowane były i nagradzane pozytywne postawy. Dzięki wskazywaniu aktywnych i ciekawych form spędzania wolnego czasu, podopieczni mieli możliwość rozwijania własnych zainteresowań i talentów, a także prezentowania swych osiągnięć na szerszym polu. Problemy związane z przemocą i agresją wśród uczniów, które wynikały z nieumiejętności zagospodarowania wolnego czasu i braku zainteresowań, zostały w znacznej mierze rozwiązane poprzez rozbudzenie ciekawości poznawczej.
Wprowadzenie w życie założeń projektu miało duże znaczenie dla poznania i kultywowania tradycji miejscowości i regionu oraz identyfikacji z Małą Ojczyzną. Przyniosło to także efekt w postaci pogłębienia więzi emocjonalnej z członkami rodziny i rówieśnikami i ugruntowało przyjazną i bezpieczną atmosferę w szkole.